Selasa, 08 November 2011

RUTUP SEBANGSA SEMUNDING

RUTUP SEBANGSA SEMUNDING
Oleh: Edo Permadi

Sekian lama pepohonan menebar seram
Sebangsa semunding merutup,
Merundungku dengan mata tajam
Berjalanlah aku pelan,
Mendamaikan dendam dengan kuasa Tuhan.

Sebangsa semunding merutup
Membuatku tersudut, namun aku yakin
Aku lebih cerdas daripada Einstein,
Aku lebih nasionalis daripada Soekarno,
Aku lebih bersahaja daripada Mandela,
Aku lebih kejam daripada Hitler,
Kadangkala aku bisa merasa lebih cantik daripada Cleopatra,
Berdiri di tepi Sungai Nil
Menghanyutkan air mata sampai Mediteran
Membenamkanmu yang tengah berlayar disana
Apakah kini kau sudah merasa malu?
Dan memohon maaf padaku?

Aku bawa dendamku,
Ditengah gemuruh langit yang menghempaskan tubuh
Dan bumi lantang menolak sajak maaf dari semunding
Sehina hatimu.
Aku tunggu kematianmu
Mati bersama penyesalanmu.

Sleman, 01 Februari 2010

Tidak ada komentar:

Posting Komentar